hard koor soft koor
BOEUF MAJEUR: Dirigent
Foto: Ina Klamer
Tristan Knelange: “Ik wilde eigenlijk helikopterpiloot worden, maar toen ik klaar was met mijn Bachelors Geschiedenis en Filosofie, kon ik niet meer bij de luchtmacht terecht, omdat ik al ouder dan 25 was. Even terug in de tijd. Was ik in mijn middelbare-schooltijd gepassioneerd grungezanger en -gitarist van de band Pure Manure, in mijn vroegste studentenjaren liet ik mij door mijn huisgenoot meeslepen naar een open repetitie van het Studentenkoor Amsterdam. Daar werd het Weihnachts Oratorium van Bach gezongen en het was alsof er een deur wagenwijd opensloeg die tot dan toe dicht had gezeten. Misschien wel door de hemelse muziek, maar waarschijnlijker nog door het samenzijn, echt samenzijn met open keel en open hart van een zo grote groep onbekenden, na een paar maanden bekenden, vrienden, liefdes in de gedeelde liefde voor de edele zangkunst. Ik deed auditie met 'In my life' van de Beatles (als ik die hoge uithaal op het einde haalde konden ze toch niet om me heen...?) en werd koortenor. Ik zong al snel in allerlei projecten, van mozart-meezing-requiems tot het Nederlands Studenten Kamerkoor en richtte daar met een aantal vrienden het #1elitemalechoir de.fundo op.Op de zomerkampen van VJK had ik mijn eerste ervaring opgedaan als 'musi-leider', staand in het midden van de kring druk zwaaiend de verschillende inzetten van een canon aan te geven. Een van de eerste concerten van de.fundo was onder mijn leiding, we zongen onder andere de 'Quatre petites prières' van Francis Poulenc, gelukkig had ik niet door hoe complex die muziek was. Ik vond het wel erg mooi.Dit gebeurde allemaal tijdens en ondanks eerdergenoemde Bachelorstudies aan de UvA. Hierna besloot ik Docent Muziek te gaan studeren aan het Conservatorium van Amsterdam en in 2012 richtte ik Boeuf Majeur op. Ik dirigeerde verder onder andere het koor van Studenten Muziekgezelschap Sempre Crescendo in Leiden, de cantorij van de Remonstrantse Gemeente Vrijburg, de techno-opera NIKOLA en nog allerlei andere koren. Ik behaalde nog (cum laude) mijn Master Muziekwetenschappen, weer aan de Universiteit van Amsterdam, en schreef mijn scriptie over het gebruik van Leidmotieven in de opera Wozzeck van Alban Berg, en ging ik werken bij Stichting Buitenkunst, waar ik nog altijd met heel veel plezier workshops geef. Ik woonde ruim 3 jaar in India, verloor mij in Mantra en Devotionele zang en richtte in Mumbai weer een koor op, Kokomo. In het eerste coronajaar 2020 kwam ik thuis en werd ik dirigent van Het Wilde Wat, een kleine maar enthousiaste groep beginnende zangers met wie ik de eerste jaren het Gloria van Vivaldi en het Requiem van Fauré uitvoerde, en die in die tijd groeide van 14 naar 35 zangers. Van 2022 tot 2024 studeerde ik koordirectie in de Master of Music Performance aan het Utrechts Conservatorium en had daar les van Rob Vermeulen en Servaas Schreuders. In 2022 dirigeerde ik (ad interim) het Requiem van Mozart bij Studentenkoor Amsterdam en werd daarna aldaar assistent van Boudewijn Jansen. In 2023 was ik assistent-dirigent van Béni Csillag bij het Nederlands Studenten Kamerkoor. In 2024 behaalde ik mijn Masterdiploma met de voorstelling ‘Hier in de Oersoep’, waarover Het Parool het volgende artikel schreef. Voor meer actuele activiteiten, neem gerust een kijkje op mijn Instagram. Wil je met mij in contact komen? Stuur mij dan een e-mail.